OFERTA

co możemy zaproponować?

"Powiedz mi, a zapomnę; pokaż mi, a zapamiętam; zaangażuj mnie, a zrozumiem"

Benjamin Franklin

MATERIAŁ ROZWOJOWY

Maria Montessori zaczynając pracę z dziećmi zaczęła je obserwować. Dopatrywała się tego, co dzieci najbardziej interesuje, czym najczęściej się bawią i dopiero na podstawie tych obserwacji zaczęła tworzyć swoje pomoce dydaktyczne. Jest to szczegół, który znacząco różni tę metodę od innych metod wychowawczych, które często są wynikiem eksperymentów. Maria Montessori podzieliła swoje pomoce dydaktyczne na pięć działów:
– ćwiczenia życia praktycznego
– sensoryka
– język
– matematyka
– kultura, obejmująca geografię, biologię, historię i astronomię.

Materiał został tak stworzony, aby w ciekawy ale prosty i przejrzysty sposób wprowadzić dziecko w świat wiedzy, a przede wszystkim aby dziecko mogło zrobić to samodzielnie. Pomoce mają „wbudowaną” kontrolę błędu, co oznacza, że dziecko samo ma możliwość skorygowania tego co zrobiło nie tak, nie potrzebuje do tego osoby dorosłej. Takie rozwiązanie sprawia, że praca staje się dla dziecka dużo przyjemniejsza. Innymi cechami wyróżniającymi materiał Montessori jest estetyka i staranność wykonania, głównie z materiałów naturalnych (np. drewno). Dostosowanie materiału do potrzeb rozwojowych dzieci, zasada stopniowania trudności czy pojedyncze egzemplarze pomocy dydaktycznych

PRACA WŁASNA

Jest to czas poznawczej i twórczej aktywności dziecka. Praca własna odbywa się w odpowiednio przygotowanym otoczeniu. Dziecko ma możliwość wyboru pomocy, która aktualnie odpowiada jego zainteresowaniom, czasu pracy oraz miejsca. Każda z pomocy występuje tylko w jednym egzemplarzu, dzięki czemu dzieci uczą się cierpliwości, szacunku do pracy pozostałych kolegów czy współdziałania z innymi. Warto jednak wspomnieć, że wolność dziecka podczas pracy własnej nie jest wolnością bez granic. Definitywnie kończy się tam, gdzie zaczyna się wolność drugiego człowieka. Zależy ona również od dojrzałości dzieci i ich gotowości do podjęcia odpowiedzialności za swoje czyny (inne granice wyznaczymy dziecku 2,5 letniemu, a inne 5-letniemu). Rolą nauczyciela podczas pracy własnej jest przede wszystkim obserwacja dzieci, aby móc lepiej odpowiadać na ich zainteresowania i potrzeby rozwojowe, a co za tym idzie tworzenie nowych pomocy dydaktycznych. Nauczyciel organizuje również zajęcia indywidualne i grupowe. Indywidualne, czyli prezentuje dzieciom w jaki sposób należy pracować z materiałem. Zajęcia  grupowe nazywane są w Montessori zajęciami w kręgu. W tym czasie wszystkie dzieci spotykają się na dywanie, a nauczyciel prezentuje wybrany temat. Praca własna jest bardzo ważnym czasem, podczas którego dzieci angażują nie tylko umysł, ale także zmysły. Zdobyte i zgromadzone doświadczenie pozwala na rozumienie abstrakcyjnych pojęć, rozwijanie wyobraźni czy wyrabiania nowych umiejętności.

ŻYCIE CODZIENNE

Ćwiczenia życia praktycznego pomagają dziecku w zrozumieniu otoczenia oraz zasad jego działania. Dzieci w wieku przedszkolnym bardzo lubią pomagać i możliwość pozmywania naczyń czy pozamiatania podłogi sprawia im ogromną radość. Ponadto wszelkie prace polegające na dbaniu o porządek i użyteczność otoczenia budują w dzieciach poczucie własnej wartości i estetyki, jak również rozwijają zręczność, doskonalą umiejętności ruchowe, promują koncentrację i samodzielność, a nawet przygotowują do nauki pisania. Dzięki ćwiczeniom dnia codziennego dziecko uczy się jak wykonywać czynności, na które napotyka się każdego dnia i którymi w naturalny sposób jest zainteresowane. Poprzez samodzielne wykonywanie ich buduje w sobie poczucie sprawstwa, które będzie stanowiło solidny fundament w jego dorosłym życiu.

MATEMATYKA

Maria Montessori zgadzała się z założeniem francuskiego filozofa i matematyka Pascala, że wszyscy ludzie mają  „umysł matematyczny”. Montessori zauważyła, że jest to niezwykle prawdziwe w odniesieniu do małych dzieci, gdyż odkrywają one świat poprzez kategoryzowanie tego, co w nim znajdą. Dzieci w wieku przedszkolnym uwielbiają doszukiwać się wzorów w otaczającym ich świecie, co stanowi początek edukacji matematycznej. Wprowadzając materiał matematyczny zaczynamy od konkretów, a kończymy na abstrakcji. Niezwykle istotna jest tutaj zasada stopniowania trudności, działamy krok po kroku, w indywidualnym tempie dziecka. Tak więc, na samym początku dzieci uczą się pojęcia liczby i liczą od 1 do 10, następnie wprowadzamy układ dziesiętny, by móc przejść do liczb 11-99. Kiedy dziecko opanuje liczby 11-99 zaczyna liczyć: dodawać, odejmować, mnożyć i dzielić. Na samym końcu, dzieci które są na to gotowe, poznają podstawowe fakty matematyczne.

JĘZYK

Nauka języka jest jednym z podstawowych zadań w pierwszych latach edukacji dziecka. W tym czasie osoba dorosła odgrywa kluczowa rolę, gdyż to ona odpowiedzialna jest za przekazanie daru języka, jak również odpowiednie przygotowanie środowiska bogatego w możliwość swobodnego wypowiadania się. W klasie montessoriańskiej odbywa się to nie tylko poprzez materiał językowy ale widoczne jest w całym programie.

Materiał językowy jest różnorodny, bogaty i wielopoziomowy. Dziecko swoim tempem pracuje nad językiem, czytaniem i pisaniem dzięki stopniowaniu i izolacji trudności.

Edukacja językowa dla dzieci w wieku 2,5 – 6 lat składa się z wzbogacania słownictwa, przygotowania umysłu, pisania, czytania gramatyki. Jako że jest to metoda holistyczna, to dzieci już podczas wykonywania ćwiczeń z życia codziennego oraz sensoryki przygotowują rękę do nauki pisania oraz ćwiczą precyzję.

PLAN ZAJĘĆ DODATKOWYCH

 

GRUPAPoniedziałekWtorekŚrodaCzwartekPiątek
I10.00-10.15 - rytmika10.05-10.15 – j.angielski10.00-10.15 – rytmika
10.25-10.35 – j.angielski
10.20-10.30 – j.angielski
10.30-10.45 - taniec
II9.35-9.55 – rytmika
10.00-10.15 – j.angielski
10.15-10.40 – piłka nożna
9.55-10.20 – j.niemiecki
10.20-10.35 – j.angielski
12.30-12.50 - gimnastyka
10.05-10.20 – j.angielski
10.20-10.45 – plastyka
10.45-11.00 - przyroda
9.30-9.50 – rytmika
10.05-10.20 – j.angielski
od 12.15 - logopeda
9.15-9.35 – j.niemiecki
10.00-10.15 – j.angielski
10.15-10.30 – taniec
10.30-10.50 - gimnastyka
III9.15-9.35 – rytmika
9.40-10.00 – j.angielski
10.15-10.40 – piłka nożna
9.10-9.30 – j.angielski
9.55-10.20 – j.niemiecki
12.30-12.50 - gimnastyka
9.10-9.30 – j.angielski
9.55-10.15 – przyroda
10.20-10.45 - plastyka
9.10-9.30 – j.angielski
10.05-10.30 – rytmika
11.00-11.30 – karate
od 12.15 - logopeda
9.10-9.30 – j.angielski
9.55-10.20 – j.niemiecki
10.30-10.50 – gimnastyka
10.50 – 11.10 - taniec
IV9.10-9.35 – j.angielski
9.35-10.00 – piłka nożna
10.30-10.55 - rytmika
9.15-9.35 – j.niemiecki
9.35 – 10.00 – j.angielski
12.50 – 13.10 - gimnastyka
9.35-10.00 – j.angielski
10.15-10.40 – przyroda
10.45-11.15 - plastyka
9.35-10.00 – j.angielski
10.30-10.55 – rytmika
11.00-11.30 – karate
od 12.15 - logopeda
9.15-9.35 – j.niemiecki
9.35-10.00 – j.angielski
10.30-10.50 – gimnastyka
10.50-11.10 - taniec

HARMONOGRAM WYDARZEŃ 2018

WydarzenieMiesiąc
Sportowy Festyn RodzinnyWrzesień
Powitanie JesieniWrzesień
Bal jesieniPaździernik
Pasowanie na Żaczka PrzedszkolaczkaPaździernik
Dzień NauczycielaPaździernik
HalloweenListopad
Dzień postaci z bajekListopad
AndrzejkiListopad
Święto Pluszowego MisiaListopad
MikołajkiGrudzień
Kiermasz BożonarodzeniowyGrudzień
Dzień Babci i DziadkaStyczeń
JasełkaStyczeń
WalentynkiLuty
Bal KarnawałowyLuty
Międzynarodowy Dzień TeatruLuty / Marzec
Wyjazd do PleciugiMarzec
Pierwszy dzień wiosny pochód z MarzannąMarzec
Festiwal piosenki o zdrowiu przedszkole „Chochlik”Marzec
Konkurs wielkanocny na najpiękniejszą kartkę WielkanocnąKwiecień
Międzynarodowy Dzień KsiążkiKwiecień
Konkurs piosenki angielskiejMaj
Dzień Mamy i TatyMaj
Dzień DzieckaCzerwiec
Festyn rodzinnyMaj
Zakończenie roku , Pożegnanie starszakówCzerwiec